Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



lørdag den 28. august 2010

KAOSTEORI


Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det har været svært at komme i gang med at strikke. Hver gang jeg har hevet et strikketøj op af kurven, har kroppen forbundet det med smerte.
Jamen - hvad så? Jeg kunne da ikke bare sidde der, uden et håndarbejde!
I køkkenet faldt mine øjne på et gammelt håndklæde - hæklet af "olde" helt tilbage i 1974. Farvene skulle den gang være moderne, orange og brun!
Okay, jamen så kan jeg da hækle et håndklæde, tænkte jeg, det må da give lidt orden i kaos.
Det hjalp! Jeg har hæklet et håndklæde. Det havde jeg aldrig troet at jeg skulle. Jeg elsker hjemmehæklede håndklæder, men det har aldrig været det, der stod først på min to-do eller vil-gerne liste
Garnet der er brugt, lå først for i kurven. Det er valgt helt tilfældigt. Garnet er Havblik fra Tante Grøn hæklet med nål nr. 3,5 mm. Jeg har brugt to farver.

Mønsteret er meget enkelt (olde var næsten firs år, da hun hæklede det)
Hækl 95 lm + 3 lm til at vende med. Hækl 4 stgm (plus de 3 m du vendte med = 5 ialt) 1 lm, spring 1 lm over, herefter * 5 stgm, 1 lm, spring 1 lm over *. Slut under alle omstændigheder med mindst 1 stgm. Næste række hækles således, at den 3. stgm af de 5 hækles om luftmaskebuen (hullet) på forrige række, ellers er mønsteret ens på alle rækker
Jeg har hæklet 4 rækker med farve 1, * 2 rækker farve 2, 2 rækker farve 1 *, gentag *-* 7 gange, slut med 2 rækker i farve 2 og 4 rækker i farve 1. Hækl en række fastmasker eller flere rundt om hele håndklædet, der hækles 3 fm i hvert hjørne og lige husk en strop, hvor du nu synes den skal placeres.

Kaosteori: Når alt ramler, go back to basic!
Hvem skulle nu have troet det?

5 kommentarer:

  1. Så morsomt at du fikk laget et hånkle etter gammelt mønster. Det ble flott:)

    SvarSlet
  2. Den opskrift kommer jeg da lige til at snuppe :-) Så har jeg også en undskyldning for at tage i Tante Grøn og få afprøvet det garn ;-)

    Og godt at du i det mindste kan hækle - vi dur bare ikke til at sidde med hænderne i skødet!

    SvarSlet
  3. Et håndklæde eller to er et skridt på vejen :-)
    Takker for opskriften.

    SvarSlet
  4. Kære Ingerlise.
    Naturligvis skal du back to basic. Du er jo lige blevet tvunget ud i et helt nyt liv.
    Held og Lykke.
    mange hilsner
    Solveig

    SvarSlet
  5. Kære Ingerlise.
    Jeg ved af erfaring, at dit EZ citat til højre kan overføres til den virkelige verden. Jeg har strikket (og broderet) mig igennem mit livs største krise som vi har snakket om på vores tur til Odense og undervisning i free form hos Tante Grøn.

    SvarSlet