Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



torsdag den 3. marts 2011

SØNDAGSSKOLE TUNESISK HÆKLING 2

Velkommen tilbage til Søndagsskolen og afsnit 2 om Tunesisk hækling.

Teknikken er meget velegnet til grafiske mønstre og flere farver. Kanterne på de enkelte mønstre står knivskarpe

(så kunne man godt ønske at fotografen var lidt skarp, men.....)

Farven, der ikke hækles med hænger blot på bagsiden til den skal bruges igen.

Fremrække: Hækl et antal masker med farve 1, lad garnet hænge og tag en ny farve.

Tilbagerækken hækles som til almindelige grundmasker til der er en maske, i den farve du hækler med tilbage på nålen. Tag den næste farve (her rød) og forsæt tilbagerækken. Sno eventuelt garnerne om hinanden ved farveskift.

TIPS Når jeg hækler med flere farver (også almindelig hækling), så sætter jeg altid farven til når jeg har 2 masker tilbage på rækken inden jeg skal bruge farven (altså de sidste to masker på en tilbagerække hækles sammen med den nye farve)
Det kommer til at lyde lidt kryptisk, men jeg lover at det er nemmere at gøre end at beskrive!

Så siger jeg bare RIGTIG GOD LEG MED FARVER

 Den opmærksomme elev har selvfølgelig bemærket at nogle af maskerne på billedet ikke ligner tunesisk hækling, men det er det altså.
I næste lektion skal der hækles ret/glatmasker og vrangmasker.

Skriv gerne hvordan det går, og billeder af produkter vil blive modtaget med jubel og taknemmelighed.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar