Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



mandag den 8. november 2010

ANDET END FRYNSER?



Kære alle

Tak for mails, som jeg har modtaget med glæde. Jeg ved nogle har været bekymret, det har jeg såmænd  også selv været. Sorg er en temmelig overvældende følelse, som spiller efter aldeles ukendte regler!
Men jeg er kommet så meget til kræfter at jeg kan pippe lidt med igen.
Jeg blev inspireret til dette indlæg efter at have læst hos Lis  "om frihækling" ! (eller ikke)

Mit tørklæde har fået to hæklede kanter - og de er hæklet helt frit. En blanding af lange og korte masker. Der er vendt forskellige steder og hæklet tilbage. En cirkel er tilføjet, og så er der hæklet lidt frem og tilbage.
Opskrift? Kig på hækletøjet og bestem hvordan du vil have det til at se ud: Leg med lange og korte masker, hækl luftmasker imellem, hækl net eller hvad du lige har lyst til.
Du behøver ikke at kende navnene på maskerne, du skal bare lege og bryde alle regler. Det er helt lovligt at opfinde sine egne masker.
Myra Wood (en meget dygtig freeformer) har skrevet en fantastisk bog om emnet: Creative Crochet Lace. (Bogen kan ses under patterns&publications).
Så fat hæklenålen og hækl frit derudad. Der kan godt være andet end frynser for enden af et tørklæde.

Mit tørklæde er strikket i angora på pinde nr. 3 mm. Hæklenål nr. 3½ mm.

Tak fordi I er med.
PS Hvis jeres nyopfundne masker bliver gode, så giv lige et praj!

4 kommentarer:

  1. Velkommen tilbage. Det ser spændende ud dit tørklæde :-)

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre fra dig, Ingerlise. Ja, sorg ved selv, hvor meget og hvor længe, men den har en tendens til ikke at ville oplyse om det på forhånd.
    Hvor er det flot, dit tørklæde. Det er vel indbegrebet af kunsthåndværk, når det er improvisation, der ikke går at skrive et mønster efter :-)

    SvarSlet
  3. Godt at høre fra dig igen - og herligt tørklæde.

    SvarSlet
  4. Har lige fundet denne spændene blok. Hvor er det et fint og inspirerende tørklæde. Jeg glæder mig tit at se resten:-)

    SvarSlet