Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



mandag den 10. maj 2010

FARVERIG



Jeg er ved at forberede et af sommerens projekter. En Kaffe Fasset sweater til min mand. Jeg syntes, det var så længe siden jeg sidst havde kigget i "Den Fantastiske Strikkebog", men havde jeg da bare ladet den blive på hylden! Den kære mand fik nemlig øje på en sweater han absolut ikke kunne leve foruden. Der blev lagt bogmærke ind - og på bogmærket er der skrevet HASTER.  Og det var jo slet ikke meningen. Der er så mange andre projekter på skitseblokken. Hmm - så må man jo smede medens jernet er varmt.
Jeg har klippet mit garnkort (fra Holst Garn) i stykker for at kunne lægge farver op, skifte ud og lægge til. Det er endt med 13 farver til mønster og 12 farver til bund. Kaffe Fasset har henholdsvis 13 og 17.
Mønsterfarver til venstre og bundfarver i midten. De garner der ligger til højre er måske - måske ikke.
Den turkise passer ikke ind i billedet, vil nogen sikkert mene, men det er vigtigt at der kommer små kontraster. Jeg er meget slem til at få tingene gjort for "pæne", så selv om den turkise "råber", så tvinger jeg mig selv til at lade den ligge.
Når garnet kommer hjem, skal det vindes op i nøgler, med små farveskift hele tiden. (Jo - det er samme metode som Christel Seyfarth benytter)
Jeg glæder mig til at se om farverne virker, når de bliver strikket. Gør de ikke det, kan garnet jo altid bruges til noget andet. Jeg håber ikke, det går som den lille skrædder, der kun fik et par luffer ud af flere meter stof.

Jeg kan næsten ikke vente til at høre om alle farver er på lager. Hvis der skal skiftes én farve, så er det ofte sådan at andre følger med. Kryds fingre!

Det er da bare for spændende!

PS. Jeg skal lave opskriften om - og hvis jeg nu er rigtig god og rar ved mig selv, så får jeg det gjort inden garnet rammer postkassen, men det er altså ikke lige så spændende som at strikke!

3 kommentarer:

  1. Uha det lyder som et spændende projekt. Det glæder jeg mig til at set på bloggen.
    Helt enig, der skal et par "bvdr" farver med i flerfarvestrik elleres bliver det kedeligt.

    Skønt med en mand, der vil have andet end strømper og ikke er bange for farver.

    SvarSlet
  2. Jeg kan næsten heller ikke vente. Folklorejakken skal dog lige være færdig først, men jeg kan vel altid snige mig til at lave en strikkeprøve. Det kan jo også være, at jeg bare skal gå og nyde farverne inden det går løs med strikkeriet.
    Du har ret i at det er dejligt med en mand, der gerne vil have farver, og underligt nok så gælder det mest strik, hans sweatshirts er i helt almindelige mandefarver - ikke for kække.
    Tak for din kommentar

    SvarSlet
  3. Jeg krydser fingre :-)

    Jeg tror den turkise vil gøre underværker - alt i alt er det en flot palette, du har fundet frem - det skal blive spændende at følge med :-)

    SvarSlet