Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



tirsdag den 4. maj 2010

DER SKER DA LIDT



Jo - jo, der sker da lidt her på matriklen. Kroppen til Folklore Jakken er strikket næsten færdig. Den skal afsluttes med en kant/krave der skal strikkes frem og tilbage og så var det alligevel mere interessant at starte på et ærme.

Jeg har muligvis ikke læst opskriften rigtigt eller grundigt nok. I hvert fald har jeg strikket den nederste kant på jakken i sort og gylden. Det skulle jeg ikke have gjort, den skulle have været strikket i et mix af to grå og sort. (Christel Seyfarth har været så sød at skrive at det godt kunne misforstås i opskriften! - det hjælper lidt)
Nå, men den inderste kant på ærmet er nu strikket i grå og gylden, så jeg kan få farverne til at række.
Den næste konsekvens er at jeg må freeforme/mingelere lidt når jeg skal have forkanterne til at mixe med min sorte kant. Ak - udfordringer - er der nok af.

Men det var slet ikke mine besværligheder jeg vil fortælle om. Det er de to rundpinde der er på billedet der har hovedrollen.
Og nej, jeg strikker ikke på 2 rundpinde fordi jeg ikke kunne finde 5 ens strømpepinde!!! Jeg gør det faktisk af egen fri vilje.
Det er meget nemmere at strikke på to pinde i stedet for fire. ( Ja altså ikke første gang man prøver, men øvelse osv) Der kommer ingen "striber" i overgangene.
Princippet: Addi strikker Addi , Knitpicks strikker Knitpicks. Maskerne hænger og venter på wiren, på den pind der ikke strikkes med. Rundpindene kan have den længde du lige har på lager. Jeg kan bedst lide at strikke på 60 cm.
Du skal være opmærksom på din strikkefasthed. Er den ens - både på træ og metal?
Jeg skal kompensere lidt fordi maskerne ikke glider så let på træpind som metal. Træpinden bliver ligesom lidt fedtet af olie og lanolin.

Udfordringer - dem laver jeg selv!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar