Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



søndag den 6. maj 2012

BOUILLON

Hold da helt op, april er spurtet afsted med tant og fjas!
Påskesammenkomst, fødselsdag og ferie har fyldt godt op på den positive konto....  og det fortsætter lidt endnu med en tur til Fanø... hvor jeg dog glæder mig!

Inden jeg smutter vestpå, vil jeg lige vise hvordan man hækler bouillon-masker.
Jeg bruger dem rigtig meget i freeform, fordi de tilfører arbejdet en rigtig god struktur.
Dryzz, har i en kommentar spurgt til hvordan de hækles... så hermed en lille "søndagsskole"

Du kan hækle bouillon-masker hvor du ellers ville hækle stangmasker.



Hækl en række luftmasker.

Slå 5 gange om nålen (antallet af omslag kan varieres. Flere omslag giver højere masker)


Stik nålen ned i den 4. luftmaske fra nålen og træk en løkke op


Slip garnet og hold om løkken på nålen. Løkken trækkes gennem omslagene, et for et indtil der er 2 løkker tilbage på nålen.



Tag igen garnet og træk det gennem de 2 løkker på nålen. (Der kommer en lang tråd på bagsiden)


og voila! Du har hæklet en bouillon-maske.

Rigtig god fornøjelse

3 kommentarer:

  1. tak for det !
    det har jeg aldrig prøvet før - jeg synes, det er svært at få løkken gennem det første omslag

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak:)
      Hold om løkken/masken som på billedet og "vip" masken under første omslag.
      Du kan også trække omslaget lidt ud, hvis det er nemmere.
      Masken reguleres til sidst.
      God weekend
      Ingerlise

      Slet