Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



lørdag den 26. maj 2012

EN HÆKLEPRØVE


En hækleprøve, der er blevet lidt større end normalt, men nu gik det lige så godt!

Tæppet er hæklet i Blomsterfrø et lækkert og blødt bomuldsgarn fra Tante Grøn. Jeg skulle prøve nogle af de nye farver.
Jeg er tilfreds! Farverne spiller fint sammen og garnet giver et blødt og godt udtryk.

Tæppet eller hækleprøven, som det jo i virkeligheden er, begynder med en firkant eller et rektangel om man vil.



Det er her, formen dannes. Du kan hækle et kvadrat og få et kvadratisk resultat, eller du kan, som jeg har gjort, begynde med et rektangel.
Jeg har hæklet 21 luftmasker + 3 luftmasker, der erstatter den først stangmaske. Det vil sige at jeg har 21 stangmasker på en række og 7 rækker i højden.

Skift farve. Nu hækles 20 stangmasker langs den lange side og derefter et hjørne * 2 stangmasker, 2 luftmasker og 2 stangmasker i sammen maske, hækl langs den korte side med stangmasker.

Nu er "mønsteret" egentligt dannet, så er det bare at hækle derudad. Stangmaske i stangmaske og et hjørne i * hjørnet*

Jeg har valgt at hækle stangmasker med en luftmaske som mellemrum på hver anden række. (Husk lige at springe en maske over, så der dannes huller).

Jeg har hæklet to rækker med 3 af farverne. Kontrastfarven har jeg kun hæklet en med.

Der er brugt et nøgle af hver farve.

Kanten er over 2 omgange. Den første er stangmasker med en luftmaske mellem. Næste omgang er to fastmasker om luftmaskebuen. (Det går hurtigt når der hækles om buen, frem for at stikke ned i en maske)

Du ønskes hermed en rigtig god pinse, med gang i hækletøjet.

PS Det er ikke alle mine prøver, der har denne størrelse, men som jeg skrev, så gik det lige så godt :-)

3 kommentarer:

  1. Det var da en stor, flot hækleprøve du fik lavet der, du har helt ret i, at farverne spiller flot sammen.

    SvarSlet
  2. Genialt koncept, gid jeg kunne hækle. Jeg er vild med farverne.

    SvarSlet
  3. Det er sjovt som ting nogen gange har det med at gribe om sig.

    Fin lille hækleprøve, der vel også kunne gøre sig fint i hvidt som håndklæde i en romantisk sommerhusstemning :)

    SvarSlet