Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



lørdag den 5. november 2011

GIMPNING 3

Først og fremmest velkommen til flere nye læsere. Jeg er glad for at I har lyst til at være med her. Tak til alle de trofaste fordi I læser med - det er godt at vide at I er der, ude i virkeligheden.

Jeg sidder på et fantastisk B&B centralt i Skive og skriver. Fantastisk hyggeligt værelse med eget bad.
Jeg har flottet mig og bestilt linnedpakke. Penge ud af vinduet? Nej, nej slet ikke. Jeg elsker det glatrullede sengetøj. Det har en helt speciel overflade - elegant kølighed? I morgen tidlig ligner det bare alt andet sengetøj, men lige nu er det helt og aldeles glat - uhm luksus.

Jeg er i Skive fordi jeg skal undervise i Freeform (lørdag). Jeg glæder mig til samvær, medspil og udfordringer.

Hvis det "lånte" netværk vil, så skal vi i gang med søndagsskolen.
Denne gang handler det om sammenhækling med hjælpetråd og en enkel kant.
Jeg viser lige sammenhæklingen først... denne gang den færdige sammenhækling først.


Den hækles på denne måde:

Begynd med at lave en glideknude og sæt den på hæklenålen. Der hækles nedefra og op
Stik hæklenålen ind gennem to løkker på hver lidse og træk hjælpegarnet igennem (to løkker på nålen). Slå om og træk gennem begge løkker (= fastmaske)


Så hækles der 2 luftmasker eller det antal du synes 




Stik igen nålen ind i to løkker....

Antallet af løkker og luftmasker kan varieres alt efter ønske. De enkelte løkker kan vendes og drejes, kun fantasien ( og tiden..) sætter grænser.

Til sidst viser jeg hel enkel kant



Her er to løkker hæklet sammen med en fastmaske med to luftmasker mellem.
Faktisk kan det godt se ud til på billedet at kanten strammer, men det gør den ikke i virkeligheden.
Her kan man selvfølgelig ogå selv bestemme hvor mange løkker der skal hækles sammen ad gangen. Hvor mange rækker man vil hækle på sin kant. Skal der eventuelt afsluttes med en picot?
Hvis lidsen skal brud´ges som blonde skal den måske have en lige kant på den ene side og en buet kant på den anden. Det er helt op til dig at bestemme og afgøre.

Næste uge vil det også handle om gimpning.

Indlægget her er skrevet fredag aften. (udgivet lørdag)
Update lærdag: Jeg er hjemme i vante omgivelser igen. Har haft en dejlig dag i selskab med glade og flittige kvinder. Der var nogle, der blev alvorlig bidt af Freeform-bacillen. Det glæder mig.

Vi høres ved

Ingen kommentarer:

Send en kommentar