Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



onsdag den 4. februar 2015

PÅ TIDE


På tide - eller i virkeligheden lidt tidligt ude......

Elsebeth skrev en mail, fordi hun var "faldet over" et indlæg om gimpning på bloggen her.
Hun manglede imidlertid en vejledning til gimpede nisser.

Lidserne - som "snorene/strimlerne" kaldes i gimpning, kan varieres i det uendelige.....
Mindre/større afstand mellem de to ben på gimpenålen
Tyndt/tykt garn
Antal af "omslag", der hækles sammen osv........

Til prøven har jeg anvendt
Kauni uldgarn
Bomuldsgarn til hækling
Gimpenål og hæklenål





Begynd med en glideknude og sæt den på gimpenålens venstre ben.
Vikl garnet om gimpenålen.
(Det er altså ikke meningen, at nålen skal blive tyndere på midten:))

Jeg har fæstet garnet (venstre side af foto) så jeg eventuelt kunne vikle videre.





Nu skal omslagene hækles sammen.
Jeg begynder med en glideknude på hæklenålen. Garnet, der skal hækles med ligger bag gimpenålen.
Træk garnet op og igennem masken på hæklenålen = 1 kædemaske
Jeg hækler om 5 "omslag" - men det kan varieres i det uendelige.





Fortsæt med at hækle kædemasker






Kædemaskerne kan godt skubbes, så de kommer til at ligge mere præcist.
Det er vigtigt, at der hækles stramt om "omslagene"





Til slut tages arbejdet af gimpenålen - og det snor sig:)

Nu kan nisseproduktionen begynde:)

Værsågod til Elsebeth og alle andre, der kunne have lyst.....

God dag til jer

Ingerlise

PS Jeg orkede ikke rødt - sorry:)



Posted using BlogPress from my iPad

4 kommentarer:

  1. Tusind tak for svar! Et tilfælde at jeg først nu ser dit svar om gimpning, for jeg søgte igen i "gimpeskolen", og nu er jeg endelig kommet i gang - dog ikke med nisser, men det kan jeg så nu. :-)

    SvarSlet
  2. Hej igen. Jeg ved ikke, hvor tit du ser her og har tid at svare, men nu kan jeg gimpe, men ak.... Jeg kan ikke finde den rigtige eller pæneste måde at samle løkkerne på. kan du mon hjælpe mig igen?
    mange hilsner Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth
      Hvor er det dejligt, at du kan gimpe:)
      Når du skriver "samle løkkerne" mener du så sammenhækling af lidserne ( de gimpede strimler)?
      Mvh
      Ingerlise

      Slet
  3. Hej.
    Jeg nåede ikke at lære at gimpe inden min svigermor blev for senil, men denne beskrivelse er lige hvad jeg manglede.
    Mange tak
    Venlig hilsen Grethe

    SvarSlet