Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



fredag den 6. juli 2012

SOMMERLEG sidste del

Først velkommen til nye læsere, jeg er glad for at se jer.

Vi skal i gang med sidste del af denne sommerleg.


Først er der syet et par knapper på.






Så er der hæklet kædesting på overfladen. Kædestingene skal her bruges til at hækle flæse i.
I princippet behøver man ikke at hækle kædesting for at hækle en flæse, men jeg synes den ligger pænest, hvis den hækles i disse kædesting. Husk, det er dig der bestemmer, så du gør lige som du har lyst til.

Kædesting hækles på retside og garnet holdes bag arbejdet. Stik hæklenålen ned fra retside, grib garnet og træk det op til retside. Flyt hæklenålen et lille stykke fremad, i den retning du ønsker, stik nålen i, grib garnet og træk det gennem løkken på hæklenålen. Magisk ikk'? Den første kædemaske ligger nok så nydeligt.
Hækl nu kædemasker der, hvor du vil have din flæse.  



Beklager meget billedkvaliteten, men sølvgarn er svært at forevige.

Det er bedst at hækle flæser i forholdsvis tyndt garn og måske en lidt større hæklenål end du plejer at bruge til garnet. Prøv dig frem til du er tilfreds.

Flæsen hækles således: Sæt garnet til i en kædemaske, jeg har hæklet stangmasker og begynder derfor med 3 luftmasker for at komme op i arbejdshøjde. Herefter har jeg hæklet 8-10 stangmasker i hver kædemaske.
Når der hækles "for" mange masker et sted, så vil arbejdet naturligt bølge eller flane.

Nogen kender det måske allerede det med at bølge eller flane. Lige nu tænker jeg på adskillige halskanter der bølgede lystigt - og det var bestemt ikke hensigten.
Her udnyttes princippet til at få "højde" og bevægelse.


Så blev den ene knap lige pillet af.... to knapper blev for meget. Knappen er erstattet af en dut.
Selv om det ikke er tydeligt på billedet, så kan det anes at jeg har hæklet en række kædemasker på den turkise del.
Det har jeg gjort for at dæmpe farven lidt.

I freeform anvendes både kædemasker og flæser ofte til at dæmpe eller fremhæve områder, der af den ene eller anden grund mangler lidt eller skal fremhæves.

Flæsen kan selvfølgelig formes lige som du ønsker det.

Jeg håber, at du har hygget dig med denne lille sommerleg og har fået nogle ideer til at "manipulere" med dit strik.
Hvis du vil være med, så har jeg bestemt lyst til at lege mere, så skriv endelig!

Apropos manipulere..... Hva' nu hvis.... man har et lille stykke strik til at ligge...... kunne man så ikke.... folde, sy, brodere.....perler, bånd............ Neeej en nydelig lomme, der kom ud af det!

Bare en tanke :-))

Du ønskes en rigtig god dag

Ingerlise

3 kommentarer:

  1. Takk for all inspirasjon :)
    Og god sommer, hilsen fra Norge

    SvarSlet
    Svar
    1. Også god sommer til dig, Janet.
      Har I sommervejr i Norge?

      Kh
      Ingerlise

      Slet
  2. jaaa så fik jeg endelig tid til at få min færdig ...og lavede en mere ;) tak for ideen søde
    du kan se begge 2 jeg har lavet på min blog
    http://1ret2vrang.blogspot.com

    knus lis

    SvarSlet