Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



tirsdag den 6. december 2011

GENBRUG og SVAR

Genbrug af billede fra tidligere post



Denne mail lå i indboksen her til morgen:

"Jeg er lige begyndt at strikke (og synes rigtig godt om det) og det lykkedes mig at følge din opskrift og lave et flot pandebånd med snoning på hver 4. pind. Og nu til det dumme spørgsmål: hvordan strikker jeg ét som det hvide på billedet. Du skriver snoning på hver 6. men kan det alene give den "trebenede" snoning? Jeg håber du kan sætte mig lidt i gang:) beklager nybegynderspørgsmålene! På forhånd tak"

Godt gået, siger jeg bare!

Jeg plejer ikke at gengive kommentarer på denne måde, men den søde mail giver mig en anledning til at skrive lidt om snoninger.

Det er stort for mig, når jeg hører at "nogen" er kommet i gang med at strikke og finder glæde ved det!
Det glæder mig især rigtig meget når jeg har haft en "finger med i spillet"

Udtrykket i snoninger varieres ved måden der snos på, antallet af pinde der strikkes mellem snoningerne og antallet af masker, der sættes på hjælpepind.

På det mørke pandebånd er der strikket snoning på hver 4. pind, medens der gives mere plads på det lyse. Her snos på hver 6. pind og det er tydeligt at snoningen ændrer udtryk!

Sættes maskerne på hjælpepind foran arbejdet vil snoningen gå mod venstre.
Sættes maskerne på hjælpepind bag arbejdet vil snoningen gå mod højre.

Man behøver ikke at sno med det samme antal pinde mellem snoninger hver gang. Du kan lege med snoninger som med alle andre mønstre. Husk, du bestemmer hvor og hvordan du vil placere dine snoninger. Det er ikke sikkert at resultatet bliver som ønsket i første hug, men erfaring det får man i rigt mål.

Tilbage til mailen: Svaret på spørgsmålet er: Du skal strikke snoning som på det mørke pandebånd, MEN du skal strikke 2 ekstra pinde inden du snor. Ellers er de to snoninger helt ens.

Opskrift til pandebånd findes her . Måske det "hvide", der ligger her til morgen inspirerer til lidt lunere beklædning. Smiler.

Hav en dejlig dag

3 kommentarer:

  1. Hej Ingerlise
    Tak for din hilsen og 1000 tak dit "venskab", som naturligvis er blevet gengældt ;oD
    Det glæder og varmer !

    TAK og dejlig dag til dig
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Ingerlise :)
    Det var faktisk netop denne opskrift på pandebånd der gjorde mig opmærksom på din blog. Det er siden blevet et hit hos både mig selv og mange af mine veninder!!
    Din blog er altid inspirerende, og får mig til at ønske, at jeg havde mere tid til alle mine projekter, men det må vist blive når jeg er færdig på gymnasiet!
    Hilsen Christine.

    SvarSlet
  3. Hej Christine.

    Det der med mere tid til projekter - hm - jo, det ønsker jeg mig også.
    Dejligt at vide at du læser med.
    Ingerlise

    SvarSlet